Kineziológia, stresszoldás, személyiségfejlesztés, angyalterápia, angyalklub 

Facebook Twitter Gplus RSS

Kineziológia, stresszoldás, személyiségfejlesztés, angyalterápia, angyalklub 

Home Hálahónap január

Hálahónap január

Kineziológia 2016-ban

Kinezstudio 2016

 

Hálahónap január

Hálás köszönet – mondjuk. De mi is a hála? Mit tesz velünk? Mire jó?

Úgy tűnik, ez a kérdés a tudósokat is élénken foglalkoztatja, és általánosságban azt állítják, hogy a hála boldogabbá és egészségesebbé tesz minket[1]. Ha úgy tekintünk a világra, hogy az gonosz, frusztráló, olyan világot kapunk, amely gonosz és nagyon frusztrál minket. Ha azonban találunk igazi okot a hálára, bármire, amiért a saját életünkben, vagy a világban hálásak lehetünk és arra a dologra összpontosítunk, sokkal több örömet, vitalitást, belső békét tapasztalunk majd.  Ezt számos kutatás igazolta már.

A hála nemcsak azt eredményezi, hogy jobban érezzük magunkat, de jobbá is tesz minket. A legújabb kutatások szerint a hála jót tesz a fizikai, érzelmi és mentális egészségünknek. Akik több hálát fejeznek ki, kevesebb fájdalommal küszködnek, jobban alszanak és erősebb a mentális tisztánlátásuk.

Hej, ha a hála kábítószer volna… 

„Ha a hála kábítószer lenne, a világon leginkább keresett termék volna, amely minden nagyobb szervrendszerünk egészségmegőrzését indikálja” – állítja Dr. P. Murali Doraiswamy, a Duke Egyetem Egészségügyi Központja Biológiai Pszichológia tanszékének vezetője. Amint  Dr. Doraiswamy  magyarázza, a kutatások[2] rávilágítottak, hogy a hála kifejezése többféle szervünk és az elménk mérhető változását indítja el.

Ezek között vannak az alábbiak:

  • hangulatot befolyásoló neurotranszmitterek (szerotonin, norepinefrin);
  • nemi hormonok (tesztoszteron);
  • szociális kötődést befolyásoló hormonok (oxytocin);
  • kognitív és örömérzetet adó neurotranszmitterek (dopamin);
  • gyulladás és immunrendszer (cytokinek);
  • stresszhormonok (kortizol);
  • szív- és agyhullámritmus;
  • vérnyomás és
  • vércukor.

Hoz-e a hála jószerencsét?

Amikor erről hallottam, szkeptikus voltam. Lehet, hogy a szerencsésebb emberek, illetve a jobb vagy jó egészségnek örvendők csak több hálával vannak megáldva? Ezen múlna? Hoz-e a hála jószerencsét vagy csak csupán melléktermék?

A válasz igazán meglepett, és gondolom, így van vele a kedves Olvasó is.

Robert A. Emmons, Ph.D[3]., a kaliforniai egyetem kutatója és Mike McCullough, a Miami Egyetemen dolgozó kollégái véletlenszerűen választották ki a kutatásban résztvevőket, akiknek a három feladat közül egyet kellett megoldaniuk. Minden héten rövid naplót írtak. Az egyik csoport lejegyzett öt dolgot, amiért az elmúlt héten hálás volt. A másik ötfős csoport öt bosszantó dolgot írt fel az elmúlt hét történései közül, míg a harmadik csoportnak öt eseményt kellett rögzítenie, de nem adták meg nekik, hogy azok pozitívak vagy negatívak legyenek-e.

Ne feledjük, hogy a csoportok tagjait véletlenszerűen választották ki, és semmi nem különbözött az életükben, csak az, amilyen naplót írtak.

A hálás csoport ilyeneket jegyzett fel: „a nap átsüt a fellegeken”, az élet maga”, „a barátaim nagylelkűek”.

A rossz eseményeket feljegyző csoportnál ilyen bejegyzések voltak: „adófizetés”, nem találtam parkolóhelyet”, „odaégettem a vacsorát”.

Tíz hét múltán a hálás csoport tagjai általában arról számoltak be, hogy sokkal jobban érzik magukat a bőrükben, 25%-kal boldogabbak voltak a negatív csoport tagjainál. Kevesebb egészségügyi panaszaik voltak, és átlagosan heti 1,5 órával többet edzettek.

Egy későbbi tanulmányban, amelyet Emmons végzett, a résztvevőket arra kérték, hogy minden egyes napon írjanak le olyan dolgokat, amelyekért hálásak. Nem volt meglepő, hogy ez a napi gyakorlat a hála nagyobb növekedését eredményezte, mint az első kutatás, ahol csak heti egy alkalommal kellett naplózni. Az eredmények azonban egy másik előnyre is rávilágítottak: a hálás csoport résztvevői sokkal segítőkészebbek voltak társaik irányában, a „pro-szociális” motivációjuk erősödött.

Milyen elmekutatási eredmények húzódnak mindez mögött?

Rick Hanson neuropszichológus[4] így vélekedik:  “A neuronok, amelyek együtt sülnek ki, együtt is alkotnak hálózatot. Minél hosszabb időn keresztül sülnek el a neuronok (az agysejtek), annál többük sül ki, és minél intenzívebben sülnek ki, annál erősebben fejezik ki azt a belső erőt  –- a boldogságot, a hálát, az önbizalmat, a sikert, a szeretve lenni érzést és a szeretetreméltóság érzését”.

És ami az agyban történik, elvezet a magatartás megváltozásához. A hálás emberek jobban ügyelnek magukra, vagyis sokkal jobban vigyáznak a saját egészségükre, rendszeresen tornáznak/mozognak és egészséges diétát követnek. Az is jellemző, hogy kevésbé stresszesek. Az alacsonyabb stressz-szint viszont megnövekedett immunfunkciót eredményez, így kevesebb a rák és a szívbetegség előfordulási aránya náluk.

Úgy tűnik tehát, hogy jobban kell vigyázni arra, amit kedvelünk. És ez vonatkozik mind a testre, mind a minket körülvevő emberekre.

A hála jót tesz az emberi kapcsolatoknak

Amikor kiejtjük a szánkon a „köszönöm” szót, nem csupán arról teszünk tanúbizonyságot, hogy volt gyerekszobánk… A hála és a tisztelet kinyilvánítása jóbarátokat vonz. Ezt az Emotion[5] kiadványban közzétett 2014-es kutatás igazolta.

A tanulmány kiemeli, hogy egy új ismeretségből sokkal könnyebben válik tartós kapcsolat, ha megköszönünk valamit. Ha csak azt köszönjük meg, hogy valaki kinyitotta előttünk az ajtót, vagy ha küldünk egy rövid sms-t a munkatársnak, aki segített a projektnél… Mások hozzájárulásáért köszönetet mondani új lehetőségekhez vezethet.

A Kentucky Egyetemen  2012-ben  folytatott kutatás eredményei azt sugallják, hogy a hálaskálán magasabban elhelyezkedő résztvevők érzékenyebbek és empatikusabbak mások iránt és kevésbé fűti őket a bosszúvágy.

És amikor nehéz idők járnak?

Amikor erről a kutatásról hallottam, kicsit szkeptikus voltam. Az élet olykor brutális tud lenni. Néha a túlélés maga is hatalmas teljesítmény. Lehet-e az ember hálás veszteség idején?  Igen, lehet.

Sőt, egyes kutatások[6] szerint a hányattatás még növelheti is a hálát. Egy online kutatásban[7] több mint 3000 amerikai válaszadó lelki beállítottságát vizsgálva azt találták, hogy 2001. szeptember 11 után azonnal elindult a hála hatalmas hulláma.

A nehéz idők mélyítik a hálát, ha megengedjük, hogy rávezessenek: semmit sem lehet természetesnek venni. Dr. Emmons arra emlékeztet minket, hogy az első Hálaadásra akkor került sor, miután a zarándokok fele odaveszett a zord időben. Nemzeti ünneppé vált 1863-ban Amerikában a polgárháború kellős közepén és az ünnep mai napjára a harmincas éveket követő válság idején tették át.

A tragikus események vajon miért provokálnak hálát? Amikor jól megy, hajlamosak vagyunk természetesnek venni mindazt, amiért hálásnak kell lenni. Amikor bizonytalanságban élünk, amikor nehéz napok járnak, rájövünk, hogy az emberek és a körülmények, akiket/amelyeket természetesnek vettünk, milyen óriási értéket képviselnek az életünkben.

Robert Emmons, Ph.D[8]., írja: “A  demoralizációval szemben a hálának energetizáló hatása van. Ha valaki le van égve, a hála képes meggyógyítani. Ha el vagyunk keseredve, a hála reményt hozhat az életünkbe. Más szóval, a hála képes túljuttatni a nehéz életszakaszokon.”

Működtesd a hálát magadért

Aki mindezt a gyakorlatban is meg akarja valósítani, az alábbi egyszerű dolgokkal pozitív impulzust szerezhet:

1) Mondj hálát: Hálaadáskor vagy bármikor, amikor a szeretteiddel együtt ülitek körbe az asztalt, kérdezd meg a jelenlévőket, hogy ki miért hálás. Köszönjétek meg együtt. Ha egyedül vagy, akkor is rászánhatsz egy percet, hogy kifejezd háládat.

2) Vezess hálanaplót: ezzel munka van. És igen, van erre is egy letölthető alkalmazás[9].

3) Osszd meg a szeretetet: építsd be a napi rituáléid közé, hogy valamiért köszönetet mondasz a párodnak, a barátodnak.

4) Emlékezz a halandóságunkra: nem tudhatjuk, meddig élünk mi, illetve azok, akiket szeretünk. Hogyan viselkednénk, ha tudnánk, hogy most látjuk őt vagy mást utoljára?

Köszönöm!

Köszönöm, hogy elolvastad ezt a hosszú cikket. Köszönöm, hogy hálás vagy az áldásért és a kihívásért is, amely utadba kerül. Amikor kifejezed a háládat, jobbá, szebbé teszed a Földet. Köszönet ezért.



[1] http://www.webmd.com/women/features/gratitute-health-boost

[2] http://abcnews.go.com/Health/science-thankfulness/story?id=15008148

[3] http://www.spring.org.uk/2007/09/practicing-gratitude-can-increase.php

[4] http://www.huffingtonpost.com/2013/10/17/how-tiny-joyful-moments-c_n_4108363.html

[5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25111881

[6] http://brightstarseniorliving.com/madison/2015/03/how-gratitude-can-benefit-your-health/

[7] http://www.psychologicalscience.org/pdf/14_4Peterson.cfm

[8] http://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_gratitude_can_help_you_through_hard_times

[9] http://getgratitude.co/

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>